Author: haikal ambri
•01.23


bayu segar berhembus lembut
menerpa dan memenuhi rongga rasa
kelihatan dedaun rambai dihadapan sebuah rumah putih yg tersergam indah
melambai2 seolah menyambut kedatanganku
kelihatan beberapa ekor burung terbang riang sedondon
mentari hari tu menyebarkan kilauannya tanpa ku rasa bahangnya sedikit pun
deru angin yg menghembus bergeser2 antara zarah2 sehingga
tergetarnya alunan muzik alam yg menjadi halwa telingaku




Alam seperti berkata2 dgn aku..
hatiku berasa sgt girang seolah2 satu perasaan yg tak pernah ku alami
beberapa ketika ku terlihat seorang wanita yg berwajah lembut
mewujudkan diri di hadapan beranda rumah itu
wajahnya samar2 dan
hatiku tertanya2 siapakah wanita itu
ditangannya ada semangkuk bekas penuh berisi air
lalu dgn lemah gemalai dihayunnya air itu
ke arah pohon2 bunga yg tersusun di hadapannya
aku seolah2 dapat merasakan nikmat kesegaran dari siraman air itu


langkahku terhenti
aku memerhati dgn tajam dari jauh
aku cuba mengamati wajah itu dgn tekun
dgn tiba-tiba pandangannya teralih ke arahku
matanya yg bercahaya
seolah2 mendamba sesuatu
diukirnya senyuman paling indah yg tak pernah ku lihat
seolah2 penantiannya selama ni tercapai
dengan kehadiranku


disampingnya kulihat sepasang tangan sasa
yg merenung aku dgn penuh kasih sayang
tangan itu memegang erat wanita tadi dengan penuh rasa cinta
rasa sayu tiba2 menjengah di lubuk hati..
aku menambah hayunan langkahku..
untuk menghampiri mereka
siapakah mereka??
aku seolah2 tidak dapat berfikir
fikiranku terganggu
tetapi yg amat aku pasti aku sgt mengenali mereka..
Ya Allah..apa yg terjadi kepadaku..
aku mengeluh dalam benak fikiran
aku yg berada beberapa meter dari rumah indah itu terhenti
langkahku seolah2 tertahan oleh sesuatu yg tak dapat ku lawan
kenapa?dan mengapa??



aku cuba melawan..
naluriku kuat merasakan untuk berada dalam dakapan mereka
dengan tiba2 kurasakan seolah2 aku semakin jauh..
walaupun aku tidak mengorak langkah sedikit pun..
seolah2 satu kuasa kuat menarikku pergi..
aku memberontak dalam hati..
"tidak.."
namun aku tak berdaya..
ternyata kuasa itu menginkan aku pergi dari situ
dgn tiba2 aku tersentak dan tersedar..


astaghfirullahalazim..
aku tersedar dari lamunan..
aku masih berada di atas katil di Jatinangor..
pantas ku terpa jam yg berada di atas meja study
Ya Allah...sudah 3.14 ptg..
asar sudah menjelmakan diri..
tanpa aku sedar..dgn tiba2 pipiku basah dgn air..
aku terfikir...apakah tanda air mata ini??
air mata sedih atau gembira??
aku sendiri tak dapat mengetahuinya..
mungkin itu semua petunjuk Allah..


dua wajah yg takkan luput dari ingatan..



kerinduan ini yg membawa aku ke dimensi itu..
mungkin belum tiba masanya..
sabar Haikal Ambri..pujuk hatiku
selesaikan dulu urusanmu di sini..
banggakan mereka dan pulanglah dgn kejayaan
itu sahaja hadiah dan balasan kepada penat lelah mereka..
bangkit saja dari katil..
aku mendapat semangat baru..
semangat yg ku dapat dari dua jiwa suci
yg sgt berjasa dalam hidupku



Alhamdulillah..
di saat semangatku hampir pudar
kau dtgkan aku semangat baru..
aku bersyukur dilahirkan sebagai anak kepada bonda dan ayahandaku..
aku sgt sayangkan mereka
aku akan berbakti kepada mereka selagiku bernafas
dan nyawa dikandung badan
Ya Allah..
panjangkanlah umur mereka dan rahmatilah mereka selalu agar mereka
sentiasa berada di bawah lembayung rahmatmu
amin.

nota rasa 1:
inilah akibatnya kalau terlebih tidur lepas OSCE.Sampai asar masuk pun tak sedar..heheh

nota rasa 2:
ini sekadar perkongsian dan luahan rasa saya.Hargailah ibu bapa kita selagi mereka bernafas di dunia ini.Jgn hampakan mereka.

nota rasa 3:
dah lama rasanya tak balik malaysia sampai terbawa2 dalam mimpi.Haish..tak sabar nk jumpa keluarga dan sahabat handai..

nota rasa 4:
gud luck kepada sahabat2 ku untuk OSCE.Semoga result anda gempak2 semuanya..dan teruskan perjuangan untuk BHP esok..gambateh!




|
This entry was posted on 01.23 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.