Author: haikal ambri
•08.00

gambar hiasan



rasa mcm dah lama je tak buka blog ni
bnyak yg nak dikongsi tapi tak berkesempatan
bnyak betul perkara yg berlaku minggu ni
sungguh menguji kesabaran jiwa ini..
baik suka atau duka
namun digagahkan juga


perasaan takut, lelah, gembira, marah,terkilan..
dan mcm2 lagi warna2 jiwa
bergilir2 ibarat pasang surutnya laut
memuntahkan rasanya satu demi satu mengisi ruang kosong jiwa
tawa senyum yg digambarkan
kadangkala dirasakan ibarat topeng
yg hanya menutup luka2 duka jiwa
bagilah aku kekuatan ya rabb..
agar aku terus istiqamah di landasan ini
tak terbabas dan tergelincir walau setapak pun


aku takut..
senandung episod duka ini
membawa aku jauh darimu..
hanya engkau tempat curahan rasa jiwa ini
kdg2 aku malu ya rabb..
seringkali aku berbuat salah dan dosa
dari segala sudut pancainderaku
yg terkesan secara zahir dan batil
dan setiap kali itulah aku kembali kepadamu..
mengharap belasmu dari dosa lalu..
sungguh aku tak bersyukur..

aku rasa sungguh lemah
tak berdaya..
segala kesongsangan yg berlaku di depan mata
tak mampu aku tegah
aku umpama buih2 kecil dilautan
terumbang ambing tanpa arah
tak berdaya untuk menghempaskan diri
dan akhirnya musnah
dalam keganasan badai dunia


seringkali aku menjadi saksi kepada kehipokritan manusia
sehingga seringnya timbul pertanyaan
masih adakah lagi manusia yg jujur??
bukankah mereka tau apa itu dosa
dan apa itu pahala..
tetapi aku masih tidak faham..
mengapa jalan gelap yg penuh noda jadi pilihan
adakah mereka tidak diberi fikiran atau
adakah kurniaan nikmat akal itu engkau beza2kan tahapnya??


Ya Allah ya Rabb..
sesungguhnya lindungilah aku dari kejahatan diriku
dan kejahatan sekelilingku
lapangkan hatiku dalam mencari keredhaanmu
bantulah aku dalam membuat pilihan
supaya aku tidak sesat di simpang2 kesesatan..







|
This entry was posted on 08.00 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.