Author: haikal ambri
•08.55






~kali ini saja nak wat entry khas bercerita tentang hobi saya masa lapang~

Saya nak berkongsi cerita pasal anak2 saya..hehehh.Ada bnyak jugaklah.Inilah pengisi masa lapang saya di kala petang kalu malas nak keluar beriadah.Inilah juga harta kepunyaan saya kat dunia ni yg sekarang diambil alih jagaannya di bawah tangan ayah saya(mcm bg tadbir syarikat plak).Panjang citernya mcmmana saya mula terjebak ke kancah pemeliharaan ayam ni secara besar-besaran.Ini bukan sebarang ayam tau..ini adik beradik kepada keluarga ayam tetapi popular dengan nama ayam serama atau ayam katik..ayam ni bleh dibahagikan mengikut grednya..paling bagus of course gred A n so on..ayam ni sangat susah nak jaga n sangat sensitif terhadap penyakit,cuaca n persekitaran.Sebab tu ader sesetengah pemelihara(yg taksub) sanggup berhabis duit beli makanan yg bagus untuk ayam siap ader vitamin,protein n mcm2 sampai kalah manusia.
pandai tak ayam sebelah ni posing?...hahahh..ni ayam betina generasi ke 3.Asal daripada 4 ekor n diternak sampai sekarang ader dalam 30 ekor.Dengar khabar dari kampung diupdate khas oleh ayah saya sekarang ni ader 4 ekor ayam betina sedang mengeram n bakal dapat anak baru..yippi..(heheh..)..besenya percentage untuk anak ayam ni hidup sampai besar sangt skit.Anak ayam lebih sensitif dari ayam dewasa.Perlukan haba yg secukupnya n makanan kena halus n berkhasiat contohnya jagung halus or dedak ayam yg ader protein untuk percepatkan tumbesaran...cewah.

hmm...lupa plak nak citer.Mcmmana saya bleh berminat nak bela ayam ni?citernya mcm ni...Pada suatu petang yg panas terik tetibe seorang kawan bernama arif(nama sebenar) ajak ke rumahnya untuk tunjukkan sesuatu.Hati rasa tak sedap tapi pergi gak sebab sifat ingin tahu kuat..Dengan pantasnya selepas sembahyang asar saya berbasikal ke rumah arif ditemani sahabat saya Azam(juga nama sebenar).Setibanya di sana kami di ajak ke belakang rumahnya.INi semakin menakutkan dan saya mula terfikir bukan2..subhanallah..tiba2 Arif berhenti di depan sebuah rumah kecil dan membuka pintu rumah itu dgn berhati2(mcm cerita hantulah plak)..Tetibe satu entitiyg tak dikenalpasti dengan pantas terbang keluar lalu menerpa ke badan saya.."Oh tidak..aper ni...,arrgh."weh..tolong tangkap..tu ayam serama aku...hehehh(balas Arif).ceh..cakaplah awal2..Kami pun mulalah mengejar ayam tu.Kawan Arif yg bg dia sepasang ayam tu n kebetulan mak dia tak bg dia bela ayam dgn alasan.."ko nak jaga ayam Arif???jaga diri sendiri pun tak lepas.."(lebih kurang gitulah).So dia decide nak bg saya coz dia tau saya ni pencinta binatang.Sampai pernah cicak pun saya bela masa kecik..(sampai bertelur dalam botol cicak tu..hehheh)


Saya pun pulang bersama ayam n Azam.Setibanya di rumah saya baru teringat yg saya belum minta kebenaran mak lagi..opps! Saya senyap2 bawak ke halaman belakang rumah n kebetulan mak tengah basuh pinggan kat tingkap dapur n ternampak saya..mak segera menyergah dgn nada tegas.."ke mana tu haikal ambri bawak kotak..aper ader dalam kotak tu?"..saya mula2 nak tipu tapi tak sampai hati..."hmmm...sebenarnya ni ayam serama kawan bagi..bleh tak saya bela??heheh..(tersengih penuh simpati sambil buat muka lima sen).Malangnya mak tidak terpengaruh dan membalas.."Ishk! tak payah ayam2 nya kalu nak beli jer kat kedai balik goreng jer,susah bela ayam ni kang berak merata susah nak cuci plak.."Saya tak nak mengalah.."tapi mak..ayam ni kecik,tahi dia pun kecik..mesti senang nak cuci kan?(cuba mencari alasan dalam kebuntuan..haish..)"Tak payah,tak payah,tak payah..pulang balik kat kawan awk.."balas mak garang.

Tetibe kedengaran dari jauh motor abah pulang ke rumah.Hati dah mula tumbuh dgn bunga2 harapan.Saya segera berlari mendapatkan abah.Dengan lelah dan tanpa selindungnya saya terus tanya abah "hmm..bleh tak saya nak bela ayam serama?..ni kawan saya bg.."Abah tak memberikan sebarang jawapan cuma melihat dgn tajam.Terpaksalah saya merayu fasa2 kat mak seperti biasa."mak...blehlah bela ayam ni..ptg2 tak de kerja blehlah saya main ayam ni,saya janji akan tanggung makan minum n tempat tinggal ayam ni(mcm kawin anak dara orang plak) n janji pelajaran saya takkan terganggu.."huh..bukan bleh percaya,ok kalu awak dapat teruk exam siaplah.."...yatta...berjaya!BErmulalah episod saya n ayam2 buah hati ini dengan pembinaan reban ayam pertama hasil tangan saya.alhamdulillah dengan berkat sabar dan gigih saya berjaya ternak dari 4 ekor sehingga menjadi banyak mcm dalam gambar ni.

psst : Sifat sabar adalah antara sifat yg perlu ada dalam diri setiap insan.Setiap manusia pasti diuji dgn pelbagai ujian dan cubaan dari Allah s.w.t dan sifat sabarlah yg akan membantu manusia mengharungi setiap cabaran dan ujian yg mendatang.Buktinya Allah berfirman yg bermaksud:"Dan sesunggunya akan Kami(yakni Allah) berikan cubaan kepada kamu,dengan sidikit kelaparan,kekurangan harta,jiwa serta hasil tanaman.Dan sebarkanlah berita gembira kepada orang2 yg sabar"(Al-Baqarah:155)

|
This entry was posted on 08.55 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

13 comment:

On 20 Mar 2009 12.06.00 , duha mengatakan...

sdapnye ayam~
hehe

 
On 20 Mar 2009 21.25.00 , haikal ambri mengatakan...

.:duha:.
hahah...tak taulah sedap ke tak..tak pernah makan even telur dia pun..kambing duha sihat?

 
On 21 Mar 2009 07.21.00 , - I.j.a.T - mengatakan...

weh..ayam..eh silap..tuan ayam..hahaha..panjang lebar ek tuan ayam bercerita..hahahah...

 
On 21 Mar 2009 07.54.00 , haikal ambri mengatakan...

eh sesat plak sahabtku izzat ni...siaplah nanti hamba balik ke mas..akan hamba selesaikan hutang2 kita..hahah

 
On 21 Mar 2009 09.22.00 , fArHaNa mengatakan...

kcik2 bela cicak?? ish3....

 
On 21 Mar 2009 19.05.00 , - I.j.a.T - mengatakan...

hahaha..aku sape yang berhutang ngan sape nie..?ko utang ngan aku nasi lemak 50sen pn x byar lg..hahahhah...

 
On 21 Mar 2009 19.50.00 , haikal ambri mengatakan...

.:farhana:.
lah..nama pun masa kecik + pencinta haiwan.sifat ingin tau kuat n nak cuba semua menda.beselah tu..kalu dah besar wat mcm tu baru kata pelik..hehe..

.:Ijat:.
haha..pandailah hutang nasi lemak..oo mengungkit ek..nanti aku bg ko hadiah istimewa dari bandung..jeruk lada..hehe

 
On 21 Mar 2009 20.33.00 , 3rdmarch mengatakan...

salam..
camne ko skrg prince of pekan?
da byk cerita menarik skrg ni ek...
btw,da semakin ramai y tao sal blog ni..
cpt ko berkembang..bgus2..
ehee~

 
On 21 Mar 2009 20.40.00 , haikal ambri mengatakan...

.:3rdmarch:.
alhamdulillah..sihat.haha..bese2 jer..isi masa lapang dn sambil muhasabah diri.

 
On 22 Mar 2009 09.44.00 , cactus_biru mengatakan...

salam.
wah3, rupe2nye ada pencinta ayam di sini..hehe
ayam sambal sedap wooo..
=P

 
On 22 Mar 2009 11.21.00 , haikal ambri mengatakan...

.:cactus_biru:.
wasalam..hahah..ni mesti gemar makan ayam je kan?heheh...

 
On 25 Mar 2009 23.58.00 , Bella Billa mengatakan...

Wah..im impressed of myself..
Sy bru bce post ni, slps sekian lama sy memanggil anda chicken..
Mmg patut sy memanggil mggunakn gelaran itu..
Sepertinya..sy memahami anda incik chicken..lalala

 
On 27 Mar 2009 02.45.00 , - I.j.a.T - mengatakan...

hahahah...jeruk lada..besh tu...aku suke2..hahhah...gelaran incik CHICKEN..memang sesuai..sejak dahulu lagi zaman mude skolah dlu...hahahah..jgn marah ha..kui3...