Author: haikal ambri
•08.14
Saya nak bercerita skit tentang tujuan kita hidup.Mesti semua pernah tertanya2 dalam benak fikiran ape tujuan kita hidup.Saya pun tak terkecuali..dalam hidup ni kita sentiasa berdepan dengan pilihan..dari perkara sekecil2 nak makan sehinggalah nak pilih pasangan hidup.Tetapi pilihan paling besar bagi manusia adalah antara syurga dan neraka..Segala perbuatan dan amalan kita kat dunia yg sementara ni adalah untuk menentukan kedudukan kita yg abadi kat akhirat nanti.Dugaan setiap manusia ni berbeza2 bentuk ,rupa dan tahap.Tetapi hakikatnya kita semua akan rasai jugak..sepanjang 20 tahun saya hidup dah mcm2 dugaan saya tempuh..dan oleh tu saya nak berkongsi dgn anda semua tentang bagaimana saya buat pilihan...saya curahkan isi hati dan idea saya dalam puisi ni.Harap sama-samalah kita hayati maksud yg tersurat dan tersirat dalam puisi ni.. :)





Warkah Hati UNtuk Pencipta


Sesekali..hembusan pawana rasa

mengoyak-ngoyak sanubari jiwa

mencengkam erat benak lestari

memicu pertanyaan seribu prasangka

rintihan tulus pada yang esa


Apakah jalan terbaik buatku?

Yang didalamnya penuh onak duri rasa

Tapi tersirna dengan simbahan firdausi

Atau yang dihiasi kuntuman bunga mewangi

Tetapi hanya dilapisi sandiwara dunia


Mungkin juga yg ini ya rabb?

Jalannya dihembus gemersik suara azan

disinarai cahaya islam setiap ketika

di dalammnya mengalir santun jiwa

dan cintanya yg teramat pada sang pencipta

meskipun dihujungnya dinanti setia dua pahlawan tanpa senjata

amanah menyingkap satu persatu jutaan masa silam

merobek dan mentafsir di antara kegelapan dan kebenaran

di saat mendayunya suara waris merintih

dalam bisikan talkin para jemaah

Rugikah aku memilih jalan ini??

Jawablah ya rabb..

Rugikah aku??


Aku damba jawabanmu

Aku damba petunjukmu

Aku damba cinta hakiki

Cinta yang takkan luntur ditelan kerakusan masa

takkan layu dek siraman lagho' dunia

yang takkan sepi dengan

tasbih,tahmid dan puji-pujian

yang menggunung kepadamu


Berilah aku kegagahan ya rabb

teguhkan tiang niat ini

agar sentiasa berakarkan bumi

dan berbumbungkan langit kenyataan

dalam meneruskan perjalanan intifada hati ini

yang masih belum menemui penghenti


Ya rabb

Saat nafasku berhembus,engkau hiasilah ia

dengan alunan bayu suci al-Quran

Saat kakiku melangkah,engkau terangilah lorong2 hatiku

dengan cahaya iman

Engkau tanamkanlah benih sabar dan syukur

dan siramilah benih itu dengan siraman istiqamah

agar aku terus gagah

dalam pencarian ini................



inilah puisi yg saya dapat ilham pada waktu subuh.Puisi ni persis kepada keadaan hidup saya saat ini yg sentiasa berada di ambang pilihan.Inilah puisi yg dideklamasikan oleh teman saya dalam Bulan Kesenian Islam baru2 ni..bersama kita dalami maksud puisi yg ingin saya sampaikan..




psst: jgn baca jer..tinggal komen k.tq :)
|
This entry was posted on 08.14 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comment:

On 14 Mar 2009 18.17.00 , 3rdmarch mengatakan...

chaiyok2..
haikal bole..
ehee~

(n_n)v

 
On 21 Mar 2009 07.42.00 , - I.j.a.T - mengatakan...

waa..sejak ble plok ko jd penulis puisi nie..?asal x ko jek yg sampaikan sajak ko tu mase majlis tu..???