Author: haikal ambri
•23.04
~Allah selamatkan aku,Allah selamatkan aku,Allah selamatkan aku dari prank diaorang...hahahah..allah selamatkan aku..(weh korang..tak baik prank orang tau...)

Alkisahnya begini..(flashback)
Pada hening subuh 28 mac 1989 telah dilahirkan seorang bayi lelaki anugerah dari tuhan kepada dua orang makhluk tuhan yg amat saya sayangi di dunia ni.Dgn penuh kasih sayang beliau atau saya dinamakan dgn HAIKAL AMBRI b ROSLE( yg bermaksud kesuburan).Dikatakan nama tu berasal dari seorang wartawan mesir yg berwibawa suatu masa dulu.Saya amat bersyukur dilahirkan di dalam keluarga ni walaupun tak kaya secara keduniaan tetapi kami kaya dgn sifat syukur dan kasih sayang.(alhamdulillah).Dilahirkan sebagai anak ketiga dan kelahiran ini amat ditunggu setelah lapan tahun tidak beranak kecil.Segala kasih sayang dicurah tanpa berbelah bg dan dididik dgn tanggungjawab dari kecil dan ditambah dgn kesedaran bebanan dan tahap kemampuan keluarga pada masa itu telah mematangkan saya serba sedikit.

Saya tidak pernah meminta2 seperti anak2 lain.Kalau mahupun sesuatu cukuplah dgn mengumpul wang sendiri.Handphone pertama juga adalah hasil titik peluh saya.Sejak berumur 7 tahun lagi saya sudah mula mencari wang lebih dgn menjual gula2 dan sticker.Sungguh besar harapan ibu dan ayah terhadap anakandanya bertiga dgn harapan dapat membawa perubahan dalam keluarga.Masih terngiang2 kata bonda.."blajar betul2 ye haikal ambri, kita ni tak de ape2 sgt berbanding orang lain, dgn ilmu je kita bleh maju..banggakan mak n abah.." tulah kata2 semangat yg menjadi pendorong saya.Banggakan ibu bapa..ye..gagahkan saya ya rabb..

Tetapi..sebenarnya masih bnyak impian yg saya rancangkan untuk kedua permata dalam hidup saya ni..antaranya saya ingin menghantar mereka berdua menunaikan rukun islam ke lima iaitu menunaikan haji dgn wang dan titik peluh saya sendiri.Ya allah..panjangkanlah umur mereka agar mereka dapat merasa kesenangan dari titik keringatku..Segalanya yg aku lakukan sesungguhnya untuk mereka..Saya telah berjanji dgn diri biarlah kesusahan saya di masa sekarang akan menjadi kesenangan bg mereka di masa hadapan.Tak tau mcmmana lagi nak balas jasa mereka..Ya allah aku sgt sayangkan mereka sepenuh jiwa raga aku..

27 mac 2009(9.25mlm waktu indonesia)
Dalam keasyikan mendengar nyanyian nasyid kumpulan alunan murni,Tetibe bergegar kantung kocek dan segera diangkat panggilan yg dtgnya dari malaysia."hello assalamualaikum, selamat hari jadi..semoga panjang umur dan murah rezeki...belajar elok2..ni abah nak cakap dgn awak.." Suara inilah yg menjadi muzik dalam hidupku setelah sekian lama,suara yg mengalun ayat2 suci di telingaku untuk mententeramkan jiwa bayiku dulu,suara yg menyejukkan hati minda dan jiwa saat terbakarnya dgn nyalaan dunia,suara lembut yg menjadi nadi penggerakku..emak.."Assalamualaikum haikal, ni abah..selamat hari jadi..semoga panjang umur n murah rezeki..abah wish awal2 ni sebab mlm ni abah nak keluar ke laut..takut tak sempat.." sebak saya mendengar..kasih bapa yg walaupun dah 55 tahun masih gagah mencari rezeki.Walaupun beliau baru sembuh dari demam campak masih nak gagahkan diri demi mencari sesuap nasi untuk keluarga.Pengorbanan inilah yg membakar lagi jiwaku..Bapaku yg satu ni sanggup meredah gelora n bertarung dgn gelombang demi mencari rezeki.Selalu saja waktu dulu aku terfikir bagaimanakah nasib ayahku dilaut, hanya berlantaikan papan bot dan berlangitkan langit meluas..ya allah engkau selamatkan beliau..pergi dan pulang kembali..


27 mac 2009 (11.04 waktu malaysia)
Kring...kring...kring.. tersentak saya seketika dari lamunan di jendela.Sedang asyik merenung kerdipan lampu cantik yg menghiasi gelap mlm tiba2 dikejutkan dgn panggilan.Segera berjalan ke meja dan mencapai handphone.Tertulis perkataan private di screen hp.."Hello..assalamualaikum.."balas saya.Kedengaran sayup2 suara tetapi sgt familiar suara tu."wasalam...happy besday awak..dah tua ek..".
Teman dari ktt yg masih bergelut dgn a level memperkenalkan diri..Terharu sebab dlm kesibukannya, masih teringat akan diri ini yg berada di perantauan..Kami menyambung perbualan setelah lama tidak bertanya khabar.

28 mac 2009(12.01 waktu indonesia)
Bertali-tali sms masuk ke inbox hp saya.Teman dari Malaysia dan Indonesia semuanya mengucapkan selamat hari jadi..saya hanya mampu tersenyum.Terasa diri ini dihargai.Terharu dgn keprihatinan rakan2..terima kasih..masih sempat mengutuskan kata2 bermakna dalam kesibukan masing2.

masih teringat satu sms ni dari teman rapat di malaysia..
"demi sahabtku, aku sanggup menggadaikan kreditku yg tak seberapa ni..semoga panjang umur n murah rezeki..dikurniakan ramai anak..hahah".

"salam..selamat hari tua..semoga jadi anak soleh."..teman dari UNPAD08

"Salam..haikal,hepi besday..sweet 2o ya..semoga ko sentiasa mendapat yg terbaik dari Allah"..teman dari UGM

"Happy besday..moga kamu panjang umur!sentiasa diberi petunjuk n hidayah Allah.amin.."..ucap seorang teman baik

dan paling tak dilupakan..
"Selamat harijadi sayang yg ke 20 tahun.dah besar anak mak.Panjang umur n murah rezeki dan diberkati Allah dunia dan akhirat."..sangat bermakna.Takkan saya delete msg ni..Tak kisahlah orang panggil ank mak ke..Tak rasa bangga ke untuk menyayangi mak kita, yg telah bersusah payah selama 9 bulan mengandungkan kita??kenapa perlu berasa malu? ye saya mengaku saya nak mak dan saya berasa bangga..inilah kata2 perlu ader dalam diri setiap manusia.Hargailah mereka selagi mereka ada, saya tak mahu penyesalan jadi titik noktah..bagaimana anda??

ini saja untuk entry kali ini..penceritaan tentang diri saya ini bukanlah untuk meluahkan isi hati untuk simpati atau yg berkaitan.tetapi adalah untuk tauladan teman2 dan untuk berkongsi pengalaman.Sesungguhnya kepayahan hidup bukan bererti anda tidak bleh maju dan gagal sebaliknya jadikanlah ia sebagai titik tolak untuk terus mendaki tangga2 kejayaan.Chaiok3x...

psst: Insyaallah akan saya sambung entry ni nanti dgn azam2 baru saya..bnyak ni..


|
This entry was posted on 23.04 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

9 comment:

On 30 Mar 2009 08.00.00 , BaLQis mengatakan...

salam...=)
im from unpad too..
we share the same bday, n the same year also..
happy belated bday~

 
On 31 Mar 2009 02.27.00 , haikal ambri mengatakan...

wasalam
.:balqis:.
takdir..haha..fakulti n batch mana?kita pernah knal ker?Happy Belated Besday gak..

 
On 31 Mar 2009 04.29.00 , 3rdmarch mengatakan...

salam..
haikal..1stly sorry sbb plan nak blnja ko mkn pizza gagal..
2ndly..malang la ko..hare besday ngan balqis..
hahaha~

 
On 31 Mar 2009 04.34.00 , huda mengatakan...

yo... nak wish tapi cam lambat...tapi nak nyanyi jap: tengok berut kat zoo, hepy birday 2 you, makan ubi kayu, hepi birday 2 you.... yo ko x der fs... ker?

 
On 31 Mar 2009 04.44.00 , miss susi mengatakan...

salam..ank mak..hehe..ak pn xkesah org panggil ak ank mak..hehe..hm..slmat ulang tahun..dh hampr 2 thn ak kwn ngn ko..u r such a great fwen..nice to noe u..best kwn ngn ank mak nie..hati lembut..ahaks..ak xknakan ko la thn nie..thn leps kat ktt tu pn dh ckp dlu..bkn main ssh nk knakan ko..haha..nway,thanx coz sokongn slma nie..smoga mnjadi doc mujahid yg berjaya..lastly,ANAK MAK DAH TUA!!haha

 
On 31 Mar 2009 21.52.00 , haikal ambri mengatakan...

wasalam
.:3rd march:.
hahah..bnyak lagi peluang nak belanja..takkan nak tunggu hari jadi je kot..heheh

.:huda:.
hmm...huda mana ni??huda kepoh KTT ke??tq nyanyi..haha.ader fs..gunalah email.
prince_pekan@yahoo.com

.:Miss susi:.
sama2 lah kita anak mak..huhu..tq.terharu aku baca komen ko.Takpelah kita sama2 susah n senang kan..sapa lagi yg nak sokong kita kat sini kalu bukan kawan2.Semoga persahabatan ni terus terjalin selamanya.amin

 
On 1 Apr 2009 01.39.00 , _naJw@_~. mengatakan...

s.o.r.r.y..
b gud, n gud luck~
greatest stories of life!
moga bjaya dunia n akhirat.amin.

 
On 1 Apr 2009 08.01.00 , haikal ambri mengatakan...

salam.
.:najwa:.
tak perlu sorry..awak tak buat salah apa pun..tq and amin..

 
On 2 Apr 2009 04.53.00 , BaLQis mengatakan...

=)
batch 07 (ur senior okk)
farmasi..hehe

tak knal kot..ni pon ntah cmne terjumpa ur blog ni..*jump blog*

but pnh tgk nama la kt bwh iman..
coz im biro sukan pkpmi..